ספרים לכיתה א׳: מאיפה מתחילים?

ספרים לכיתה א׳: מאיפה מתחילים?

סיפור פשוט ספטמבר 03, 2024

כשילדים מתחילים את דרכם בעולם הקריאה, החשיבות של בחירת הספרים אליהם הם יחשפו היא אדירה. ספרי ראשית קריאה שהקטנים קוראים מסייעים לא רק בפיתוח אהבה לקריאה, אלא גם ברכישת מיומנויות השפה, הרחבת אוצר המילים ובניית ביטחון עצמי ביכולת שלהם להבין ולהביע את עצמם. בין אם מדובר בספרים שמטרתם רכישת מיומנויות השפה או ספרי קריאה לכיתה א', הבחירה בהם היא משימה הדורשת תשומת לב מיוחדת.

ספרים לילדים שרק מתחילים לקרוא הם בדרך כלל קצרים וכוללים טקסטים פשוטים המלווים באיורים רבים. הם נועדו ליצור חוויית קריאה מהנה ומספקת, שבונה את הבסיס ליכולת קריאה עצמאית. לצד אלה, ישנם ספרים שמטרתם לרכוש מיומנויות שפה מורכבות יותר, כמו פיתוח יכולת הפענוח והבנת הנקרא, תוך כדי הרחבת אוצר המילים והכרת מבנים דקדוקיים. הספרים הללו מציעים תכנים עשירים יותר מבחינת שפה ותרבות, ומאפשרים לילדים להתנסות בקריאה על פי קצב אישי. ספרי קריאה המיועדים לתלמידי כיתה א' מותאמים לילדים שכבר רכשו את יכולות הבסיס של הקריאה ובכוחם להעמיק את הידע ולהרחיב את הדמיון. הם מציעים סיפורים שמאתגרים את הילד, תוך שמירה על רמת קושי מותאמת לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים. כל אחד מאלה ממלא תפקיד ייחודי בתהליך הלמידה וההתפתחות של הילד, וכדאי לבחור בספרים שמתאימים לא רק לרמת הקריאה שלהם, אלא גם לתחומי העניין האישיים ולסגנון הלמידה שלהם.

לא יודעים מאיפה להתחיל? הנה המלצות בדוקות ומעולות לספרים לכיתה א׳ ורכישת מיומנות השפה, להתחלת מסע קריאה מעשיר ומרתק כבר בגיל צעיר: 

עלמה או היום השישי הספר השני המשותף לסופרת נורית זרחי ולמאיירת רותו מודן. זהו ספר שכמעט נכנס לכיס ומשלב באופן קסום את האווירה החלומית הידועה של זרחי, עם איורי הרטרו הצבעוניים של מודן. הספר עוקב אחר ההסתבכויות של עלמה בתחילת שנת הלימודים של כיתה א׳ והוא מושלם להתחלות חדשות: מקריאה ראשונה לגמרי לבד, יציאה לדרך עצמאית בבית הספר, השתלבות בכיתה חדשה והיכרות עם חברים חדשים לספסל הלימודים. אם אתם מחפשים ספרים לכיתה א׳, זו התחלה נהדרת. 

רוני ונומי והדב יעקב - אחד מספרי הילדים המצחיקים, האהובים והאייקונים של מאיר שלו, שעושה שמות בשפה העברית ונותן כבוד למשחק, לצחוק ולדמיון. הסיפור מכניס אותנו לעולמה של משפחה שעובדת בגן חיות, ויש לה בערך כל חיה אפשרית: מתרנגול שאוכל מרק עוף ועד גמל עם שלוש דבשות. רק דבר אחד חסר לאב המשפחה: דב! בעקבותיו יוצאים רוני, נומי, אמא ואבא למסע חיפושים מופרע. הסיפור כתוב בצורת שיר ומאוייר על ידי יוסי אבולעפיה. אם אתם מחפשים ספר שיהיה מבדר לילדים ונוסטלגי למי שיקריא להם אותו, זו בחירה מעולה. 

המסע המופלא אל ארץ השפות - דורון ושירה הם אח ואחות, והם אוהבים לדבר ולהתווכח על מילים. לילה אחד באים שני יצורים, זוהרים ומשונים, ומזמינים את דורון ושירה לארץ המילים. במהלך המסע המופלא הם יפגשו מילים מצחיקות, נעלבות, לוחמניות, מפויסות, מילים שמתגלגלות ומתהפכות, מילים סודיות, מילים מנגנות ומילים מאיימות. האם יחזרו בשלום? רב המכר של רוביק רוזנטל, מומחה לשפה העברית, הוא צלילה נהדרת שתציג לקוראים, ילדים ומבוגרים כאחד, את השפה כמו שמעולם לא הכירו אותה. איורים מאת מיכאל מיש רוזנוב. עוד ספר נהדר למי שמחפש ספרים לכיתה א׳. 

אלף בית של חיות אמיתיות בלבד - על מה כל האותיות רבות פה? על הזכות להכנס לספר הזה כמובן! הספר של פנינה גפן חושף בפני הילדים סיפור משעשע ומלמד על חיות ואותיות, שגיבורו הוא בכלל… וירוס. כשהחיות מתנגדות לקבל את הוירוס לספר (שהרי הוא בכלל לא חיה), הוא מתחיל להדביק אותן בהצטננות. הוויכוחים בין החיות לוירוס קורעים מצחוק ודרכם הילדים זוכים בשיעור נהדר באלף-בית וגם מכירים חיות חדשות. כמו שאולי ניחשתם, זה גם סיפור על חמלה, קבלה ואהבת האחר. הספר מאויר בצורה מלבבת על ידי אביאל בסיל ומצויין לילדי גן. 

מעשה בפ״א סופית - גם בספר הזה מככבת אות! יצירת המופת הנדירה של נתן אלתרמן שמעטות כמותה בספרות הילדים הישראלית, מביאה את סיפורה של הפ״א הסופית שברחה הרחק מהשפה לאחר שכל האותיות חברו יחד והעליבו אותה. זה ספר מצחיק ומרתק, שנון ומשחקי, שובב ומלמד, שחובה להחזיק בכל בית עם ילדים. כאן בהוצאה מחודשת בליווי איורים נהדרים של דני קרמן וטיפוגרפיה חדשנית. 

מעשה בחיריק - אחרי ״מעשה בפ״א סופית״, הגיע הזמן שתכירו גם את סיפורו של החיריק הקטן! עוד אחת מיצירותיו החכמות, הזורמות והמהנות של נתן אלתרמן, על קורות החיריק הקטן. עוד יצירת-מופת לילדים מלאה שנינות, הומור ומשחקיות, בליווי ההומור החזותי של דני קרמן ודפנה ברפמן. חגיגה אמיתית לכל חובבי לשון, הרפתקאות, משחק והומור, קטנים וגדולים. 

הסיפור המוזר והלא יאמן של פסיק ונקודה - בעולם הניקוד הקסום של ננה אריאל (הספר הכי משעמם בעולם), הסימנים שעל הדף הם הגיבורים בדרמה של ריחוק, קרבה, קנאה ואהבה. פסיק ונקודה חיים בין המילים עד שנסיבות מסתוריות מאחדות ביניהם: אויבים מרים מעמידים לפניהם מכשולים והם מוצאים את עצמם במפגש בלתי צפוי. עוד ספר מעורר דמיון והשראה של ננה אריאל, לילדים ולמבוגרים שאיתם (ובלעדיהם). מתאים למחפשים ספרים לפיתוח מיומנויות שפה וספרי קריאה לכיתה א׳. 

מקצו-אות - מי מתלהב מאותיות? ילדות וילדים שמתוודעים אליהן לראשונה כמובן, אבל גם אנשי מקצוע: דפסים, מעצבות, טיפוגרפים, מאיירות. המאיירת והמעצבת הגר ברקת חיברה בין השניים ואיירה את האותיות כבעלות ובעלי מקצוע. ככה נולדו ה״מקצו-אות״! הבנתם?  לאחר פטירתה של הגר בטרם עת, משפחתה המשיכה את עשייתה באמצעות הקמת קרן לקידום המצוינות בשדה האיור המקומי, המעניקה מלגות ופרסים לסטודנטיות וסטודנטים במרכז ובפריפריה. הספר המקסים הזה יצא לאור במסגרת הקרן בתוספת שירים מחורזים שחיברה הסופרת שהם סמיט, לצד מוצרים נלווים מלאי קסם של ״מקצו-אות״ - בין היתר פוסטר צבעוני ומגנטים של אותיות הולכות לעבודה. 

איפה אלף - ספר אותיות אינטראקטיבי במיוחד: בואו לחפש את האותיות האבודות! בספר כל דף בספר מופיעים ציורים שבהם יש לחפש ולכתוב את האות המסתתרת ואת חברותיה הדומות לה. לכל אות יש דף בדפוס ודף בכתב, דפי אותיות סופיות, דפי משחקים מצחיקים, חרוזים מפתיעים והרבה שעות של כיף. הספר מאת טלי הרדאבל ומלווה באיורים של נגה אוחיון. מתאים למי שמחפש ספרים לכיתה א׳ אבל ממש לא רק. 

בזכות המורה שלי - מחפשים ספרי קריאה לכיתה א׳? הנה ספר שגם יפתח את חוש הקריאה וגם יכין את הילדים למפגש הראשון עם הדמות המפחידה שמחכה להם בכיתה: המורה הראשונה שלהם. יש מורים מעצבנים, לא נשקר, אבל יש גם מורים שישנו להם את החיים. כולנו זוכרים את המורים שהתמזל מזלנו ללמוד אצלם. כאלה שעוררו בנו השראה, שהשפיעו עלינו, שתמכו בנו ועודדו אותנו, שהתוו בפנינו דרך. ספר זה נועד להכיר להם תודה. בכל עמוד נגלה משפט אחד של קובי ימאדה, מלווה באיורים יפהפיים של נטלי ראסל. זהו ספר נטול שיפוטיות שמבין לליבם של הילדים וגם מלמד אותם את חשיבותן של טעויות ואת הכיף שבאתגרים. בתרגום לעברית של יהודה אטלס.